Thursday, March 7, 2013

Sakitnya rindu. Awak tahu taakkkkk?

Senyumanmu menikam kalbuku. Wajahmu meredup hatiku. Pandanganmu menyejuk perasaanku. Kata-katamu melembut naluriku. Keberadaanmu menyeri hidupku. Hidupmu bagai separuh hidupku. Tanpamu hilang arah tujuku. Tiadamu jatuh aku daripada terus melangkah. Hilangmu bagaikan jatuh bederai gelas dalam genggamanku.

Itu semua mungkin awak tafsirkan hanya ayat-ayat cinta yang memancing sanubari kaum hawa. Mungkin awak hanya anggap ia mainan kata-kata daripada seorang yang selalu mengupas ayat-ayat novel dan ayat-ayat puitis.

Apa guna saya lontarkan ayat-ayat itu kalau bukan ditujukan untuk awak? Apa guna sasterawan berkarya ayat-ayat madah itu kalau bukan untuk lahirkan perasaan kasih sayang dan cinta? Berkarya bukan mudah, ia memerlukan penzahiran sesebuah perasaan yang perlu diterjemahkan melalui dakwat yang tertanam di atas sekeping kertas.

Sakit. Awak tahu saya sakit? Mungkin saya selalu mengukir senyuman semata-mata untuk berkongsi bahagia bersama awak. Jarang sekali saya keluarkan perasaan sakit itu dihadapan awak. Sekali sekala saya terjemahkan sakit itu melalui sebuah penulisan. Agar awak tahu saya juga sakit L

Kadang-kadang saya nak tulis, 'saya rindu awak' atas sebiji batu kemudian baling batu itu kuat-kuat kat awak. Mesti awak rasa sakitkan.. Pabila awak terkena saja batu itu, suara hati awak mesti berkata, 'kejamnya awak?! Sanggup baling batu kat saya!'. Tapi sebenarnya saya nak awak tahu yang saya sangat sakit bila rindukan awak.

Titipan rindu buatmu kekasih

Tatkala saya rindukan awak, itu beerti saya sangat inginkan perhatian seratus peratus daripada awak. Tetapi jarang sekali saya dapat perhatian itu. Apakan daya. Saya memahami. Lagi-lagi awak pelajar semester akhir yang sememangnya sangat sibuk dengan urusan pengajian. Mungkin tatkala awak baca luahan ini, suara kecil awak mesti berkata, 'macam budak-budak!'. Tetapi natijahnya mungkin sebegitu. Tatkala saya sangat rindu akan awak, saya rasa saya seolah-olah seorang budak-budak yang dahagakan belaian kasih sayang melalui perasaan sanubari.

Saya tahu awak akan baca warkah ini. Senyum selalu, cinta J

Luahan kata sependam rasa,
Nota Rindu Untukmu.
Insan bernama Kekasih.
7 Mac 2013
3.43pagi

No comments:

Post a Comment