Monday, March 25, 2013

Pentunjuk Cinta =)


Assalamualaikum kepada semua bloggers dan blog readers. Apa khabar anda diluar sana? Saya doakan anda semua berada dalam keadaan yang sihat sejahtera. Berdoalah selalu kepada sang pencipta agar kita sentiasa dalam rahmat dan naungan ilahi. Moga-moga kita sentiasa dalam maghfirah Allah SWT.

Matahari menerangi siang. Bulan menerangi malam. Sudah pasti kita bergelar manusia ini ‘ilmu’ menerangi kita. Hidup perlu berilmu, baru mudah melangkah dan mencorak hidup. Hari ini, saya ingin berkongsi tips daripada saya sendiri. Ini diri saya, diri anda diluar sana mungkin berbeza.

Tips yang saya ingin kongsikan ialah “Istikharah Cinta”. Hakikat manusia. Lumrah manusia. Fitrah manusia. Sememangnya inginkan pasangan atau teman hidup yang cukup sempurna. Tetapi harus ingat ‘sempurna’ itu milik-Nya. Sejauhnya mana kita mencari yang sempurna, tetap ada yang sebaliknya. Memang kita mencari rupa paras yang elok. Keperibadian yang tinggi dan sebagainya. Tetapi ingat, walaupun kita mampu mencari yang sedemikian, namun adakah si dia itu yang terbaik buat kita?

Oleh itu, pentingnya kita lakukan istikharah untuk kita mencari kepastian dan keyakinan adakah si dia jodoh yang terbaik buat kita. Jodoh atau teman hidup ini jangan sesekali kita pandang remeh kerana si dia yang bakal teman kita sampai akhir hayat kita. Setelah kita melakukan istikharah petunjuk yang kita terima tidak semestinya mimpi sahaja. Kadangkala mimpi itu mainan tidur. Kadangkala ia boleh datang melalui perasaan hati. Sebagai contoh, tatkala kita menyebut-nyebut nama si dia, hati kita menjadi lapang, gembira senang manakala sebaliknya jika kita menyebut-nyebut namanya hati kita menjadi sempit, nak marah dan sebagainya.



Berdoalah selalu...
“Ya Allah ya tuhanku, jikalau dia benar jodoh yang terbaik buatku, kau satukanlah hati kami dengan satu ikatan yang engkau redhai iaitu ikatan pernikahan. Jika dia bukan untukku, kau pisahkanlah kami tanpa rasa sebarang kesedihan”

Teman hidup bukan sahaja hadir tatkala senang tetapi juga hadir di sisi tatkala kita susah. Jadi, istikharahlah kalau nak memilih pasangan. Nescaya anda mudah untuk melalui hari-hari anda bersama si dia. Perhubungan antara dua insan, tipu kalau tak pernah gaduh. Tipu kalau tak pernah bermasam muka. Tipu kalau tak pernah ‘touching’. Tipu kalau tak pernah sentap. Tipulah kan kalau tak pernah ada semua tu. Itulah fitrah dalam perhubungan. Jadi, kalau anda dah istikharah dan yakin bahawa dia jodoh yang terbaik buat anda, tiada lagi persoalan dalam minda, “Betul ke aku pilih dia ni?”, “Menyesal aku pilih kau!”, “Kenapa kau datang dalam hidup aku?”, kan? Kalau yang yakin, nescaya tiada lagi persoalan sebegitu. Anda akan senang dengan mereka walaupun apa yang berlaku. Percayalah. Senyum selalu =) 

No comments:

Post a Comment