Saturday, October 4, 2014

Kerana Kamu Seorang Isteri, Pendamping Suami.

Warkah yang dulu telah lama berlalu pergi. Ruangan ini telah begitu lama menyepi. Muka internet yang juga bersuara bagi laluan hati. Tidak semua perkara perlu dilontarkan melalui celahan gigi. Kadang kala ianya perlu dicatitkan dalam nota hati. Saya cuba menulis kembali. Menggantikan tulisan dulu yang telah lama pergi. Seakan terkunci mati tidak berganti. Walaupun ruangan ini telah lama sunyi, rasanya tidak perlu ada pengenalan diri. Semuanya mungkin kenal dan yang baca ini mungkin sahabat sejati. Saya doakan agar semua pembaca adalah kawan sejati yang sentiasa dalam naungan ilahi.

Memandangkan ada yang mencungkil kembali ruangan ini. Saya mulakan dengan kalam bismillah sebagai pembuka bicara dan salam sejahtera daripada diri yang hina ini.

Saya mula ruangan baru ini dengan cerita perkahwinan. Cerita yang dirungkai secara umum yang sekadar untuk dibaca dan menjadi santapan pembaca. Umpama dinding yang diconteng seolah berbicara.

Perkahwinan ini bukan cerita antara dua insan. Dua insan? Ya. Suami dan isteri. Akan tetapi perkahwinan ini cerita antara dua keluarga. Dua keluarga? Ya. Keluarga suami dan keluarga isteri. Anda harus ingat. Antara kedua-dua cerita ini, pasti akan ada yang terluka.

Bila anda terluka. Jangan sesekali persalahkan sesiapa. Kerana apa? Kerana inilah cerita indah tulisan sang pencipta. Namun sebagaimana kita ini dicipta sebagai manusia, kita selalu hanya menuding jari tanpa berbicara. Anda harus juga ingat, terutamanya perempuan. Ya, perempuan. Anda kena ingat dan jangan sesekali lupa. Lupa apa? Ini. Anda adalah seorang anak perempuan. Anda juga bakal menjadi seorang ibu. Bila anda jadi seorang perempuan, ingatlah bila anda telah berkahwin nanti, suami anda adalah orang yang paling utama berbanding ibu bapa anda. Kenapa? Kerana Allah perintahkannya. Jangan persoalankan. Ini kerja Allah. Bila anda jadi seorang ibu nanti, bila anak perempuan anda telah berkahwin, ingatlah suami dia adalah orang yang perlu dia utamakan daripada anda. Anda tidak perlu bersedih. Kerana apa? Kerana ini perintah Allah. Ada hikmah yang Allah selindungkan yang kita tidak tahu.

Perempuan. Bila anda dah berkahwin. Ingat 4 perkara. Allah kata apa?

1) Jaga Solat
2) Taat Perintah Suami
3) Jaga Faraj
4) Puasa Di Bulan Ramadan

Allah suruh 4 perkara. Apa janji Allah? Allah kata, wahai hambaku pilihlah mana-mana pintu syurga yang ingin kau miliki. Itu janji Allah. Bukan saya kata. Duhai perempuan, ingatlah Allah mengutuskan seorang suami itu untuk perjalanan hidup kamu. Perintah pada kata-kata dia. Nescaya kau sangat bahagia. Percayalah.

Acapkali kita impikan...

"moga perkahwinan ini kekal hingga ke syurga",
"till jannah",
"always love you sampai syurga".

Sweet kan.
Manisnya perkahwinan itu.

Perkahwinan itu manis ke? Ya. Perkahwinan selalunya sangat indah. Pandang wajah pasangan, pahala. Pegang tangan pasangan, pahala. Bersayang-sayang, pahala. Tetapi ingatlah wahai sahabat. Amalan pertama dihisap adalah solat. Kalau kita tak solat, sia-sia pahala dalam rumahtangga.

Tidak solat, punca perceraian.
Tidak solat, punca pergaduhan.
Tidak solat, punca segalanya.

Sedangkan orang yang solat juga belum tentu masuk syurga, apatah lagi kita yang tak solat. Sudah pasti kita menempah tiket daftar masuk ke neraka secara percuma. Macam mana nak 'till jannah' kalau tak solat. Bukan senang nak masuk Syurga. Bukan mudah juga nak masuk Neraka. Kenapa? Kerana kerja untuk ke Syurga itu mudah tapi berat nak dikerjakan. Neraka pula? Kerja untuk ke Neraka itu mudah tapi sangat sakit untuk dilakukan. Fikirkan, renungkan.

Duhai perempuan, ingatlah.
Duhai perempuan, ingatlah.
Duhai perempuan, ingatlah.

Syurga kamu di bawah telapak kaki suami kamu. Tak ada pun? Bukan begitu, tersiratnya disebalik ayat ini adalah penentuan syurga seorang isteri adalah daripada suami kamu. Utamakanlah suami kamu dalam apa hal keadaan sekali pun.

Taatlah kepada suami kamu. Nescaya kamu bahagia.
Patuhlah kepada suami kamu. Nescaya kamu gembira.

Duhai perempuan, ingatlah.
Duhai perempuan, ingatlah.
Duhai perempuan, ingatlah.

Bila mana kamu telah berkahwin, patuhlah kepada suami kamu dalam apa jua keadaan sekali pun. Jangan pernah kamu meninggikan suara kepada suami kamu. Kenapa? Kerana Nabi sendiri melarang keras kamu melakukan begitu. Bila mana kamu telah berkahwin, jangan sesekali kamu melawan kata suami kamu. Kenapa? Kerana Nabi sendiri melarang kamu melakukan itu. Sekali kamu melawan, sekali kamu meninggikan suara, tiada tempat yang selayaknya bagi kamu melainkan api neraka untuk kamu. Jangan sesekali kamu meninggikan suara dengan suami kamu. Jangan sesekali kamu melawan kata suami kamu. Kerana apa? Kerana malaikat juga melaknat diri kamu.

Kerana apa?
Kerana Syurgamu dibawah telapak kaki Suamimu.

Sekadar ini sahaja perkongsian kita. Moga ketemu lagi di ruang bicara akan datang.

Entry akan datang saya akan berkongsi pula Bicara Mertua.


Nantikan bersama.

No comments:

Post a Comment