Saturday, September 28, 2013

Bercinta dan Setia. Capai Kebahagiaan. Agar sampai ke Syurga sayang.

Bercinta dan Setia saat berada jauh dari mata, bukan sesuatu perkara yang mudah. Tapi kerana sayang, masing-masing akan mencuba sedaya upaya, supaya tiada hati yang terluka. Bila dah jauh, haruslah saling percaya. Bersangka baik juga kunci sesebuah hubungan.

Biar berjauhan,
Asal hati tak berubah.

Biar tak berjumpa,
Asal hati tak lupa.

Cubalah untuk setia,
Walau jauh dimata.

Walau jauh di mata, bak kata orang dekat di hati, kan.? Yang jauh terasa dekat, dengan adanya kuasa teknologi yang serba canggih ini. Tapi jangan pula di salahgunakan.

Di saat dia jauh, biarlah doa yang menyatu dan mendekatkan.
Doa itu kan penghubung terbaik antara kita.

"WANITA diciptakan bukan untuk dikagumi semua lelaki,
tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang SUAMI."

Untukmu wanita:

Jadilah seperti "pohon semalu".
Yang durinya menjadi perisai diri, yang mana daunnya menguncup saat disentuh, akarnya pula kuat mencengkam bumi. Biar tidak berbau wangi dan tidak menarik hati, maka sudah pasti tiada kumbang yang memerhati. Kerana indahmu cukup tersembunyi, hanya untuk seorang yang bernama suami.

Apa tujuan asal perkahwinan ini?
Tanyalah pada diri sendiri duhai wanita yang bakal menjadi bidadari seorang suami.

Selepas luahan hati-hati. Apa yang aku rasa kini sudah kuleraikan. Namun begitu aku sendiri rasa pelik dengan diriku. Rasa seperti semuanya baru bermula. Baru ingin kenal antara satu lain. Aku mula rasa kekok. Aku rasa sangat awkward. Tapi apa yang dalam kekekokkan itu aku tetap suamimu. Sehingga kini juga aku merasa sangat awkward dan tak tahu bagaimana nak adapt suasana yang sepertinya baru.

Apa yang aku katakan akan ku pegang sebaik. Aku terima nikahnya bukan untuk keseronokkan duniawi semata-mata. Aku terima nikahnya kerana aku ingin rasai kebahagiaan rumahtangga dalam keredhaan Allah Taala.

Aku memilikumu dengan lafaz aku ‘terima nikah’ daripada walimu. Aku rasa separuh daripada hidupku telah sempurna.Walaupun apa dugaan dan cabaran yang aku hadapi. Aku rasa cukup bahagia bersamamu sayang. Hakmu sebagai isteri akanku jaga dengan baik dan aku akan hormat zahirmu juga batinmu.

Aku tidak lagi akan meminta dan memaksa kerana aku MENGHORMATIMU setiap masa. Tidak sama sekali kerana aku MENGHORMATIMU. Akan ku pegang kata ku ini kerana aku ingin bersamamu melangkah masuk ke taman syurga.

Apa jua hal keadaan sekali pun. Aku akan belajar untuk terus bersabar. Maju kehadapan. Terus lakar senyuman. Agar capai kebahagiaan.

Cuba faham antara satu sama lain. Itu jalan yang terbaik menuju kebahagiaan abadi. Masing-masing ada hak masing-masing. Apa hak suami? Apa hak isteri? Tepuk dada tanya diri.

Jom kejar syurga sayangg :-)

No comments:

Post a Comment